Jam met minder/geen suiker

Fruit eet je het liefst vers, maar als je oogst te groot is, is het ook fijn om wat te bewaren voor een later tijdstip. Er zijn verschillende manier voor bewaren van fruit. Denk bijvoorbeeld aan drogen, invriezen, wecken of conserveren door middel van suiker. Jam maken van fruit werd vroeger heel veel gedaan. Ik merk dat tegenwoordig mensen jam mijden omdat er toch wel veel suiker aan wordt toegevoegd. Suiker zorgt er ook voor dat de pectine uit de vruchten binding geeft aan de jam. Bij gebruik van minder of geen suiker zal er dus ook een minder bindende werking zijn.

Basisrecept jam
Hierbij wordt uitgegaan van 1 kg fruit waaraan 1 kg suiker wordt toegevoegd. Bij pectine arm fruit kan nog pectine en citroensap/-zuur worden toegevoegd voor een betere binding.

Jam met minder suiker (halvajam)
Aan 1 kg fruit wordt dan 300 gram suiker toegevoegd samen met een zakje Marmello of ander geleer-/bindmiddel. Marmello is verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en de drogist.
Geleisuiker werkt ook goed en is erg makkelijk in gebruik. Naast suiker is er pectine en citroenzuur aan toegevoegd voor een goede binding. Je hebt dan aan 500 gram geleisuiker speciaal voldoende voor 1250 gram fruit. Halvajam is wel beperkt houdbaar en moet in de koelkast worden bewaard.

Fruitbeleg zonder toegevoegd suiker
Wil je helemaal geen extra suiker toevoegen aan het fruit dan kun je het volgende recept gebruiken.
Voeg aan 1 kg fruit 200 ml appeldiksap of ander vruchtensap of 200 gram (gemalen) rozijnen toe en een snufje zout* toe. Gebruik als bindmiddel een zakje Marmello of ander geleer-/bindmiddel. Dit fruitbeleg moet je in de koelkast bewaren.
Probeer ook eens zoete bloemen toe te voegen, bijvoorbeeld paardenbloemen, vlierbloesem, etc.
*zout versterkt de zoetkracht van de suikers uit het fruit.